شگردهای رسانهای در علوم شناختی|تكنیك 43: نقطه دقیق ـ خط مشروط خبرهای مختلفی از ایران مخابره می شود. هر كدام در یك حوزه، ظاهرا هیچ ارتباطی با هم ندارند اما گویا همه شبیه نقطه هایی هستند كه كنار هم گذاشته می شوند، همگی می خواهند بگویند اوضاع خراب است. 1400/08/06|
شگردهای رسانهای در علوم شناختی| تكنیك چهل و دوم: محبوب مشغول شگرد «محبوبِ مشغول» از تكنیك هایی است كه مخاطب را در میان احساساتش به سمت یك سیاست تاریك پیش می برد و می خواهد بگوید جمهوری اسلامی حتی دیگر میان حامیان اش هم طرفدار ندارد. 1400/08/04|
شگردهای رسانهای در علوم شناختی|تكنیك چهل و یكم: واقعیت مجهول در این تكنیك همیشه رسانه یك فكت و یا یك موضوع را مطرح می كند كه شما به عنوان یك مخاطب واقعیت آن موضوع را لمس و تجربه كردید اما اینقدر آن را برای شما مجهول می كند كه نسبت به اصول آن واقعیت فاصله می گیرید. 1400/07/28|
شگردهای رسانهای در علوم شناختی| تكنیك40: خشاب خالی، هدفگیری مطمئن ـ خشاب پُر، هدفگیری نامطمئن گاهی رسانه بیگانه داده هایی دارد كه می تواند علیه ایران استفاده كند اما مخاطب علاقه یا آگاهی چندانی به جزییات آن ندارد، درباره این خبرها «خشاب پُر و هدفگیری نامطئن» به كار می رود. 1400/07/26|
شگردهای رسانهای در علومِ شناختی| تكنیك سی و نهم: مافوق تصویر بعضی از پدیده های خبری بعد از اینكه زمان و دوره شان گذشت تازه تبدیل به یك تصویر یا نماد می شوند! 1400/07/25|
شگردهای رسانهای در علوم شناختی|تكنیك 38: شكست توافقی، بهانه تهاجمی بعد از اینكه ترامپ رفت و بایدن آمد گفتند باید برجام را زنده كنیم. اینجا بود كه رسانه های بیگانه تلاش كردند همه كاسه ها را سر ایران بشكنند. اینجا یك شگرد رسانه ای بسیار استفاده می شد كه به نام «شكست توافقی، بهانه تهاجمی» معروف است. 1400/07/17|
شگردهای رسانهای در علوم شناختی|تكنیك37: زمین حاصلخیز، محصول آفت زده رسانه های بیگانه براساس شگردی با عنوان «زمین حاصلخیز، محصول آفت زده» همه خواسته های عمومی و مردمی را به یك كنش سیاسی تبدیل می كنند. 1400/07/17|
شگردهای رسانهای در علوم شناختی|تكنیك سی و ششم: مافوق صدا رسانه های بیگانه به اندیشه و افكاری كه مخالف سیاسی هستند ضریب صدایی می دهد كه برای همه مخاطبانش قابل فهم باشد. 1400/07/14|
شگردهای رسانهای در علوم شناختی| تكنیك سی و پنجم: شروع صفر این نوع خبررسانی كه می خواهد همه موفقیت ها را به شكست تبدیل كند شبیه یك عملیات ضرب، در ریاضی است كه یكی از اعداد صفر باشد. به این شگرد در رسانه «شروعِ صفر» می گویند. 1400/07/12|
شگردهای رسانهای در علوم شناختی| تكنیك34: حرف برای سكوت و حركت برای سكون همیشه سكوت به معنای رضایت نیست و سكون هم به معنای خستگی نیست. گاهی كاملا معكوس است و مخاطب در مواجه به محتوایی كه به او داده می شود دچار یك خشم می شود و می خواهد در فرصت مناسب آن را رها كند. 1400/07/12|
شگردهای رسانهای در علوم شناختی|تكنیك سی و سوم: تونل زمان یا زمان محبوس انگار یادآوری آن حس خوب به زیبایی امروز زندگی كمك می كند، اما گاهی به گذشته پناه برده می شود از بدی امروز و ناامیدی به فردا. اینجاست كه گذشته مانند یك سم عمل می كند! 1400/07/11|
شگردهای رسانهای در علوم شناختی|تكنیك سی و دوم: ترتیب معكوس رسانه های بیگانه برای ایجاد نا امیدی در جامعه از این شگرد زیاد استفاده می كنند، از یك مساله منفی به یك كلیت منفی می رسند و ترتیب ذهنی را تغییر می دهند و با این شیوه خود مخاطب نتیجه گیری می كند. 1400/07/08|
شگردهای رسانهای در علوم شناختی|تكنیك سی و یكم: بیابان ـ كویر رسانه های بیگانه یك موضوع را از حالت مطلوب به حالت كاملا صفر تبدیل می كنند. حوزه زنان ، حقوق بشر ، آموزش و پرورش و محیط زیست در این شگرد مورد استفاده قرار می گیرد، بگونه ای كه مخاطب هیچ امیدی به بهتر شدن اوضاع نخواهد داشت. 1400/07/06|
شگردهای رسانهای در علوم شناختی| تكنیك سیام: بهانههای ترش، اطلاعات شیرین یكی از روش های جذب مخاطب در رسانه ها ایجاد این تصویر است كه اطلاعاتی دارم كه شما به هیچ وجه، جای دیگر پیدا نمی كنید. 1400/07/03|
شگردهای رسانهای در علوم شناختی|تكنیك 29: بازخوانی برای تحریف در این چند ساله تاریخ ایران را شخم زدند تا بگویند خاندان پهلوی متخصص و محبوب بودند. شگرد «بازخوانی برای تحریف» مرور خاطرات مردم به صورتی است كه رسانه بیگانه دوست دارد. 1400/07/02|
شگردهای رسانهای در علوم شناختی|تكنیك 28: آشوب سازگار در این شیوه از یك تفاوت فرهنگ به یك اعتراض سیاسی می رسند به عبارتی حمله به ارزش ها و نمادهای یك كشور را به بهانه آزادی توجیه و حتی ترویج می كنند و در نهایت از آن یك اعتراض سیاسی بزرگ را درخواست می كنند، بهانه هم كم نیست. 1400/07/02|