مبنای تشكیل دولت در اسلام انسانیت و توحید است حجت الاسلام شجاعیان درباره مفهوم ملت در دین گفت: این مفهوم با واژه ناسیونالیسم در مدرنیته متفاوت است به همین دلیل ملی گرایی را ایده مدرنی می دانیم و آرام آرام مبنای تشكیل نظام های سیاسی اروپایی شد درحالیكه در اسلام ملیت مطرح نیست. 1398/03/18|
خداوند در نگاه مدرنیته یا وجود ندارد یا دستانش بسته است عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم به نگاه مدرنیته در حوزه سیاست گذاری و حكمرانی اشاره كرد و بیان داشت: خداوند در این ایدئولوژی، یا وجود ندارد یا اگر هم خدایی وجود دارد، دستانش بسته است یعنی خداوند ربوبیت ندارد. 1398/03/18|
احكام فقهی مربوط به هنر نیازمند تجدید بررسی هستند یك مدرس دانشگاه بیان كرد: در عرصه هنر نیاز است بسیاری از این احكام فقهی را بررسی كنیم زیرا چه بسا در بسیاری از عرصه های هنری و رسانه ای، حرمتی وجود ندارد اما به اشتباه برای آن حرمت قائل شده ایم. 1398/03/13|
برای ورود مذهبی ها به عرصه هنر و رسانه، نیاز به گفتمان سازی داریم حجت الاسلام خان محمدی گفت:برای ورود به عرصه هنر و رسانه نیاز به حضور گسترده است.تعدادی از نیروهای متدین وقتی وارد این عرصه شدند،دچار استحاله شدند و بنابراین نیاز به گفتمان سازی داریم كه این گفتمان سازی نیز نیاز به نیروی انسانی گسترده دارد. 1398/03/13|
قوت جریان مدرنیته با شكل گیری رسانه های جمعی در اروپا مدرس دانشگاه بیان كرد: جریان مدرنیته از زمانی شكل گرفت كه رسانه های جمعی در اروپا قوت پیدا كردند یعنی شروع مدرنیته با نخستین روزنامه ها در این قاره ایجاد شد و به همین جهت روزنامه به نماد روشنفكری تبدیل شد. 1398/03/13|
رسانه ذاتا سكولار نیست عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم گفت:برخی رسانه را ذاتا سكولارو هنرهای ملهم ازآن مانند سینما را سكولار می دانند.اگر با این رویكرد به هنر و رسانه نگاه كنیم،دستمان بسته خواهد بوددرحالیكه می توانیم سینمای دینی با خواستگاه خودمان را تولید كنیم. 1398/03/12|
نگاه تجدد به دین، قلمرو دین را حداقلی می كند یك مدرس دانشگاه بیان كرد: وقتی خیرات انسان در خیرات دنیوی تعریف شد و هدف انسان از آخرت به دنیا تنزل پیدا كرد، دین محدود می شود و اگر هم بخواهد نقشی ایفا كند، باید خودش را با این نوع نگاه هماهنگ كند. 1398/03/12|
نگاه تجددگراها به دین متاثر از غرب جدید است عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: نگاه تجددگراها بسیار متاثر از نگاهی است كه در غرب جدید شكل گرفته و دین تنها مربوط به حوزه درون شخص می شود. 1398/03/12|
دست علوم اجتماعی در ارائه تصویر واقعی از وضعیت دین داری مردم تهی است سجاد صفار هرندی گفت: دست تحقیقات صورت گرفته و علوم اجتماعی در اینكه تصویر درست و واقعی از وضعیت دین داری در جامعه ارائه دهد به شدت تهی است. در غیاب تحقیقات روش مند در این حوزه، شاهد تصویر سازی های وهمی و غیرواقعی در جامعه هستیم. 1398/03/08|
جامعه ایران نه دین دارتر شده و نه رو به افول بوده بلكه تنها اشكال آن تغییر كرده است حجت الاسلام صابر جعفری با بیان اینكه شاهدمناسك دینی در مراودات اجتماعی هستیم گفت:خیلی از این مناسك دینی مانند اینكه در خداحافظی می گوییم یا علی، شاید فرمی و ظاهری به نظر می آید اما در شكل دهی نوعی از ناخودآگاه جمعی اثر دارد . 1398/03/08|
میان دین آرمانی و دینی كه میان مردم وجود دارد، فاصله است مدرس جامعه شناسی دین بیان كرد: بین صورت بندی آرمانی از هر دین و حضور دین در میان اقشار جامعه همیشه فاصله وجود داشته است. انبیاء و اولیا و تمام نهادهای متولی دین، رسالت خودشان را كم كردن فاصله و نزدیك شدن این دو بخش تعریف كرده اند. 1398/03/07|
جامعه ایران همواره جامعه ای دینی بوده است مدیر گروه مطالعات اجتماعی پژوهشكده فرهنگ و هنر اسلامی درباره وضعیت دینداری در ایران بیان كرد: جامعه ایران همواره جامعه دینی بوده است و این موضوع حتی قبل از اسلام نیز بود و دین در كانون و در مركزیت حیات و مناسبات فردی و جمعی وجود داشته است. 1398/03/07|
قاجار دروازه ورود مدرنیته به ایران است مدرس حوزه و دانشگاه به عوامل نفوذ مدرنیته در ایران اشاره كرد و بیان داشت: تمام مباحث مدرنیته در ایران در عصر قاجار در قالب الفاظی مانند توسعه و تجدد و نوسازی جامعه ایران مطرح شد. 1398/03/07|
راه حل اسلام در حوزه خانواده كارآمدتر از راه حل های بشری است مدیرگروه فقه سیاسی دانشگاه باقرالعلوم باتصریح بر اینكه آنچه دین بعنوان راه حل ارائه داده در بین همه راه حلهای بشری كارآمدتر است گفت:خانواده هنوز در بین مسلمانان وجودو قوام دارد درحالیكه در غرب چنین نیست و این یعنی مدرنیته بر ضدخانواده است. 1398/03/07|
ترویج فرد گرایی منتج به ابتذال و انحطاط در روابط فی مابین افراد می شود مدرس حوزه و دانشگاه ترویج فردگرایی را ازجمله مولفه های مدرنیته مطرح كرد و گفت: وقتی غلبه فرد بر جامعه و خانواده را قبول كردیم باعث نسبی شدن و فردی شدن ارزش های اخلاقی می شویم كه باعث ابتذال و انحطاط در روابط فی مابین افراد می شود. 1398/03/05|
در غرب زندگی بر مدار عاطفه نیست بلكه بر مدار قانون است عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم با بیان اینكه در دنیای غرب چیزی به عنوان خانواده نداریم، گفت: در غرب هرچه هست، افرادی هستند كه در بهترین شرایط زیر یك سقف دارند زندگی می كنند و این زندگی بر مدار عاطفه نیست بلكه بر مدار قانون است. 1398/03/05|