خبرگزاری آنا: جشنواره فیلم كوتاه تهران؛ نماد ثبات فرهنگی و پیشتازی محور مقاومت

كارشناس سینما جشنواره چهل‌ودوم فیلم كوتاه تهران را نمادی از آرامش و ثبات فرهنگی و هنری ایران پس از جنگ 12 روزه خواند و بر نقش آن در نمایش عمق استراتژیك فرهنگی كشور تأكید كرد.

1404/07/28
|
12:49

به گزارش خبرگزاری آنا ، امیرحسین جوانشیر در برنامه «به وقت گفت‌و‌گو» با اشاره به آغاز جشنواره چهل‌ودوم فیلم كوتاه تهران، اظهار داشت: این جشنواره با شعار «خردمحوری و اندیشه‌ورزی» به دبیری بهروز شعیبی در پردیس سینمایی ایران‌مال آغاز به كار كرده و تا دوم آبان ماه ادامه خواهد داشت.

وی با تأكید بر اهمیت بین‌المللی این رویداد، خاطرنشان كرد: این نخستین جشنواره‌ای است كه پس از جنگ 12 روزه به صورت رسمی و بین‌المللی در تهران برگزار می‌شود و نمادی از آرامش و ثبات فرهنگی و هنری ایران است.

این فعال سیاسی و منتقد سینما با رد تبلیغات دشمنان مبنی بر انزوای ایران، تصریح كرد: جشنواره امسال تبدیل به نمادی از ثبات فرهنگی و پیشتازی محور مقاومت شده است. استقبال خودجوش فیلمسازان جوان و علاقه‌مندان در روز نخست، صحنه‌های زیبایی از نشاط و حضور گسترده مردم را به نمایش گذاشت كه نشان می‌دهد ایران از عمق استراتژیك فرهنگی فعالی برخوردار است.

جوانشیر در رادیو گفت‌و‌گو با اشاره به بخش ویژه محور مقاومت در این دوره از جشنواره، به آثاری كه در خصوص جنگ 12 روزه ساخته شده‌اند، اشاره كرد و افزود: از میان آثار منتخب، می‌توان به فیلم‌های پویش فیلم‌سازی «وطن به روایت من» با عناوینی، چون «رؤیای یك صدا»، «خون افتخاری»، «پایان ماندگی»، «رنگ نخل» و «چیز‌هایی مثل همیشه نبود» اشاره كرد كه مربوط به بخش محور مقاومت و دفاع مقدس هستند.

وی در پاسخ به این سؤال كه آیا فیلم‌های كوتاه می‌توانند در فضای رسانه‌ای امروز جهان جایی برای خود باز كنند، گفت: همه سلایق و نحله‌های فكری مختلف با دیدگاه‌های گوناگون در جشنواره حضور دارند و اغلب آثار از سوی نیرو‌های جوان و تازه‌نفس سینمای ایران عرضه شده است. همچنین آثاری از كشور‌های دیگر در جشنواره حضور دارند كه زیبایی خاصی به آن بخشیده‌اند.

این كارشناس سینمایی با بیان اینكه جا داشت بیش از این از ظرفیت جشنواره برای طرح حقانیت ایران و محور مقاومت استفاده شود، تصریح كرد: مدیران فعلی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در حد بضاعت خود تلاش كرده‌اند و باید دید در روز‌های آینده آثار این رویكرد چگونه در جشنواره جلوه‌گر می‌شود.

جوانشیر در پایان با اشاره به ضعف‌های موجود در حمایت از فیلمسازان جوان، خاطرنشان كرد: ضعف‌های موجود بیشتر به مدیریت دولتی سینما مربوط می‌شود كه از حداكثر ظرفیت‌های موجود استفاده نكرده است. این مسئله به سیاست‌گذاری و بودجه نهاد‌های فرهنگی بازمی‌گردد و انتظار داریم نهاد‌هایی مانند وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری، حمایت بیشتری از فیلمسازان جوان دغدغه‌مند محور مقاومت و ارزش‌های اسلامی به عمل آورند.

دسترسی سریع