یكی از مدیران شركت كنترل كیفیت هوا گفت: در كنار شرایط اقلیمی و پایداری هوا، افزایش مصرف سوخت فسیلی و فرسودگی ناوگان حملونقل از عوامل مؤثر در تشدید آلودگی هوا است.
به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، شایسته جهانشاهی، یكی از مدیران شركت كنترل كیفیت هوا، با اشاره به وضعیت نگرانكننده آلودگی هوای تهران گفت: در كنار شرایط اقلیمی و پایداری هوا، افزایش مصرف سوخت فسیلی و فرسودگی ناوگان حملونقل از عوامل مؤثر در تشدید آلودگی هستند.
وی با اشاره به اینكه روزانه حدود 5 میلیون تردد خودرو در تهران ثبت میشود افزود: 80 هزار تاكسی در شهر فعالیت میكنند كه تقریباً نیمی از آنها فرسودهاند. این حجم از ناوگان غیراستاندارد سهم مهمی در تولید ذرات معلق و تركیبات آلاینده دارد.
جهانشاهی خاطرنشان كرد: مدیریت آلودگی هوا در اختیار یك نهاد واحد نیست و بر اساس قانون هوای پاك، 23 دستگاه در این حوزه مسئولیت دارند.
وی محدودیتهای مالی، تحریمها، ضعف هماهنگی میان دستگاهها، مشكلات ساختاری صنایع، كیفیت پایین سوخت و مقاومت برخی نهادها در برابر اجرای استانداردها را از مهمترین دلایل اجرایی نشدن كامل قانون هوای پاك دانست.
این كارشناس در بخش دیگری از سخنان خود تأكید كرد: شهرداری تهران بنا به اعلام دادستانی كل كشور، فراتر از وظایف قانونی خود اقدام كرده و مورد تشویق قرار گرفته است.
وی نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، توسعه خطوط مترو، اجرای طرح كمانتشار (LEZ)، تعویض كاتالیستها، توسعه فضای سبز كه به گفته او از 15 به 17 مترمربع سرانه رسیده و آغاز برقیسازی ناوگان را از اقدامات مهم شهرداری برشمرد.
وی با رد شایعات مربوط به نامناسب بودن اتوبوسهای وارداتی از چین گفت: تنها یكی دو دستگاه نمونه آزمایشی وارد شده بود و هماكنون كارشناسان در چین مشغول بررسی و تطبیق مشخصات با نیازهای تهران هستند.
جهانشاهی در رادیو گفتوگو با اشاره به نقش خودروهای اینترنتی، صنایع آلاینده اطراف تهران و مواردی همچون پسماند سوزی اظهار داشت: نظارت بر برخی بخشها كافی نیست و سازمان حفاظت محیط زیست باید نقش نظارتی خود را با جدیت بیشتری ایفا كند.
وی در پایان توصیه كرد: شهروندان در ساعات پیك، اگر ضرورتی وجود ندارد، از منزل خارج نشوند و با مصرف میوه، سبزیجات و نوشیدنیهای سالم، اثر اكسیدانهای مخرب را كاهش دهند.