مدیركل حملونقل شهرداری تهران با اشاره به اینكه حدود 7 میلیون موتورسیكلت عامل مهم تشدید ترافیك پایتخت است، گفت: سهم حملونقل عمومی از سفرهای شهری به حدود 30 تا 35 درصد كاهشیافته است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مهدی گلشنی مدیركل حملونقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران با اشاره به عوامل تشدیدكننده ترافیك پایتخت گفت: ترافیك و حملونقل در كلانشهری مثل تهران، موضوعی چندوجهی است كه بر كیفیت زندگی، اقتصاد و سلامت روان شهروندان تأثیر مستقیم دارد. یكی از معضلات اصلی فعلی، افزایش بیرویه استفاده از موتورسیكلت، حدود 6 تا 7 میلیون دستگاه، است كه به دلیل قانونگریزی راكبین و حركت در پیادهروها و خطوط ویژه، نظم ترافیكی شهر را مختل كردهاند.
وی با بیان اینكه توسعه حملونقل پاك نیازمند زیرساختهای فرهنگی و فنی است، اظهار كرد: استفاده از دوچرخه در كشورهای توسعهیافته بهعنوان یك مد حملونقلی پذیرفته شده است، اما در تهران تجربیات گذشته نشان داده كه بدون مطالعه دقیق و فرهنگسازی، صرفاً ایجاد مسیرهای دوچرخه مانند آنچه در منطقه 2 یا مسیرهای شرقی، غربی انجام شد، نمیتواند موفق باشد و حتی ممكن است مورد استقبال قرار نگیرد.
مدیركل حملونقل عمومی و امور مناطق شهرداری تهران در رادیو گفتوگو با تأكید بر لزوم تقویت حملونقل عمومی تصریح كرد: متأسفانه سهم حملونقل عمومی از سفرهای شهری به حدود 30 تا 35 درصد كاهشیافته است، درحالیكه این عدد باید بسیار بالاتر باشد. ترافیك سنگین باعث كندی حركت اتوبوسها و افزایش زمان سفر شده و همین موضوع، جذابیت استفاده از حملونقل عمومی را برای شهروندان كاهش داده است.
وی با اشاره به اقدامات در دست انجام برای مدیریت ترافیك یادآور شد: تشكیل قرارگاه ویژه موتورسیكلت با همكاری پلیس و سایر نهادها، توسعه خطوط مترو و اتوبوسرانی و تلاش برای هوشمندسازی ترافیك از جمله برنامههایی است كه دنبال میشود، اما حل ریشهای این معضل نیازمند همكاری همهجانبه دستگاههای مختلف و تغییر نگرش شهروندان به مقوله سفر شهری است.