رئیس مركز سنجش و پایش كیفیت آموزشی گفت: امتحان پایانی دی ماه مبنای اصلی نمره دانش آموز نیست، بلكه بیشتر ارزشیابی تكمیلی معلم از حضور و فعالیت دانش آموز مدنظر است.
رئیس مركز سنجش و پایش كیفیت آموزشی گفت: امتحان پایانی دی ماه مبنای اصلی نمره دانش آموز نیست، بلكه بیشتر ارزشیابی تكمیلی معلم از حضور و فعالیت دانش آموز مدنظر است.
به گزارش اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان كرمانشاه به نقل از مركز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، خسرو ساكی با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» در رادیو با موضوع مشكلات امتحان مجازی، اظهار كرد: برنامهریزی در آموزش و پرورش بر اساس مصوباتی كه در ستاد ملی مقابله با كرونا درباره برگزاری حضوری یا غیر حضوری امتحانات و كلاسها تصویب شده است، انجام میشود.
وی با اشاره به برنامه امتحانات دیماه، عنوان كرد: طبق آیین نامههای آموزشی برنامهریزی و تصمیمگیری از یكم تا پایان دی ماه در اختیار مدارس است، اما امسال با توجه به شرایطی كه در آن قرار داریم شیوه نامهای صادر شد تا وحدت رویه و هماهنگی در سطح كشور برای برگزاری امتحانات دی ماه داشته باشیم.
رئیس مركز سنجش و پایش كیفیت آموزشی افزود: امتحان دیماه برای پایههای داخلی یا آزمونهای غیرنهایی به صورت هماهنگ و سراسری برگزار نمیشود و حتی امتحان پایانی این نوبت مبنای اصلی نمره نیست، بلكه بیشتر ارزشیابی تكمیلی كه معلم از شروع دوره تحصیلی تا دیماه بر اساس حضور و فعالیت دانشآموز انجام داده است، معیار سنجش قرار میگیرد. در واقع نمره پایانی هر فرد یك تركیب از نمره كلاسی و امتحان دی ماه است.
ساكی در واكنش به انتقادی درباره نامناسب بودن نحوه اطلاعرسانی آموزش و پرورش و سردرگم شدن دانشآموزان گفت: به دلیل متنوع بودن وضعیت شیوع كوید 19 در شهرستانهای مختلف كشور، مبنای خانوادهها باید رسانههای محلی و بومی باشند، چرا كه آنها در زمان مناسب، اطلاعات كافی را به هم استانیهای خود رساندهاند.
وی به ویژگیهای نرم افزار شاد برای برگزاری امتحانات اشاره كرد و گفت: برای دانشآموزان «ربات آزمون ساز» هم پیش بینی شده است كه معلم به آن وارد میشود و آزمونهای تستی و تشریحی را بارگذاری میكند و دانشآموزان همانگونه كه دركلاسهای غیرحضوری شركت میكنند، به سوالات امتحان پاسخ میدهند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این كه راهكار آموزش و پرورش برای جلوگیری از قطع شدن ارتباط در سامانه شاد چیست، عنوان كرد: نرم افزار شاد یك ابزار است كه از زیرساختهایی مانند اینترنت بهره میبرد پس قطع شدن این سامانه مشكل و در حیطه مدیریت آموزش و پرورش نیست.
ساكی ادامه داد: تدبیر آموزش و پرورش برای ضرر ناشی از این اختلالات كه به دانشآموزان وارد میشود، تعریف اطلس آموزشی بر مبنای وضعیت مناطق مختلف و دانشآموزان است. بر اساس این اطلس، مدیر مدرسه، دانشآموزان را دسته بندی میكند.
وی شیوه طبقه بندی دانشآموزان را تشریح كرد و گفت: آن دسته از دانشآموزان كه امكانات دسترسی به اینترنت دارند به صورت غیرحضوری آموزش میبینند و به تبع آن در آزمون آنلاین هم شركت میكنند. مشكلاتی مانند قطعی یا كاهش سرعت اینترنت كه در حین امتحان و كلاس غیرحضوری ایجاد میشود با گروه بندی تا حد زیادی مدیریت شده است.
وی در خاتمه عنوان كرد: زیر ساختهای آموزش مجازی از جمله شبكه شاد از نخستین روزهای شیوع ویروس كرونا در آموزش و پرورش فراهم شد و این سرعت عمل قابل تحسین است .شبكه شاد هر ماه در حال كامل شدن است و از روزهای اول بهره برداری پیشرفتهای بسیار زیادی داشته است.