حجتالاسلام سرلك، ضمن تشریح الزامات واقعی وحدت، خودبینی را مهمترین مانع همگرایی دانست و با اشاره به سیره پیامبر اسلام و شهید حاج قاسم سلیمانی، رواداری را اصلیترین مقدمه اتحاد شیعه و سنی معرفی كرد.
به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب، حجتالاسلام و المسلمین علی سرلك، كارشناس و پژوهشگر مسائل مذهبی و عضو هیات علمی دانشگاه هنر، در مصاحبه با رادیو گفتگو با اشاره به فرا رسیدن هفته وحدت، مهمترین مانع تحقق همگرایی در جهان اسلام را «خودبینی» عنوان كرد و گفت: «خودمطلقپنداری و خودحقیقتانگاری باعث میشود انسان خود را بینیاز از دیگران بداند و این بزرگترین ضربه به وحدت است؛ در حالیكه درك تفاوتها آغاز خوشبختی فردی و اجتماعی است.»
وی ضمن مقایسه تفاوتهای طبیعی میان پدیدههای عالم، نظیر سرانگشتان، تارهای مو و قطرات آب، افزود: این تفاوتها مانع همافزایی نیست، بلكه میتواند زمینهآفرین یك زندگی زیبا و ثمربخش باشد.
سرلك با ابراز تأسف از اینكه «غرش توپها و بمبها» و حتی «كلمات» در برخی جوامع به ابزار ایجاد وحشت و تفرقه بدل شده است، تأكید كرد: همانگونه كه اختلاف نظر در محیط خانواده یا محل كار بدون رواداری به دعوا ختم میشود، اختلاف مذهبی نیز بدون سعه صدر، به بهرهبرداری دشمنان خواهد انجامید.
این پژوهشگر مذهبی با اشاره به دو روایت تاریخی درمورد ولادت پیامبر اكرم صلیاللهعلیهوآله (12 و 17 ربیعالاول)، گفت: «تأكید هفته وحدت بر این است كه شیعه و سنی، علیرغم اختلاف دیدگاه، در كنار هم باشند و از نزاعهای فرساینده پرهیز كنند؛ چرا كه صهیونیسم و قدرتهای استعماری از این شكافها بهرهبرداری میكنند.»
او «رواداری» را اصلیترین گام وحدت دانست و با هشدار نسبت به سوءاستفادههای سیاسی از مفاهیمی چون عدالت، آزادی و وحدت، تصریح كرد: «در اندیشه باید دقیق و مرزبندیشده بود، اما در ارتباطات اجتماعی، باید از تنگنظری پرهیز كرد؛ چنانكه قرآن پیامبر را همزمان با مبارزه، «رحمة للعالمین» معرفی میكند.»
سرلك با ذكر نمونهای از سیره شهید حاج قاسم سلیمانی، گفت: «حاج قاسم نابترین قرائت از انقلاب اسلامی را داشت و برای آن جان داد، اما در روابط انسانی، قلبی وسیع داشت كه در آن كینهای نسبت به هیچكس نبود.» او خاطرهای نقل كرد كه در آن شهید سلیمانی، با وجود دشمنی فرمانده داعش با ایران، همسر او را كه در آستانه زایمان بود، به بیمارستان رساند و گفت: «دشمنی سر جای خود، اما این موضوع، یك داستان دیگر است.»
این كارشناس مذهبی در پایان خاطرنشان كرد: رواداری به معنای بیمرزی فكری نیست، بلكه حفظ هویت روشن همراه با برخورد انسانی و مهربانانه است؛ الگویی كه از سیره پیامبر اسلام تا رفتار فرماندهان ارزشی امروز، مصادیق روشن دارد.