خبرگزاری دفاع مقدس: كتاب، عنصری در زیرساخت و پیشران توسعه است

سید سعید میرمحمد صادق گفت: با توجه به اینكه ارتباطات فیزیكی ما كمتر شده است، با استفاده از فضای مجازی می‌توانیم به ترویج و معرفی كتاب بپردازیم.

1399/09/01
|
10:05

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «سیدسعید میرمحمد صادق» معاون فرهنگی خانه كتاب و مدیر محتوایی هفته كتاب گفت: در خصوص مقایسه مسئله كتاب نسبت به گذشته، حال و آینده ممكن است اجحاف شود. اگر در گذشته 500 ناشر با تیراژ 10 هزار و 15 هزار بوده است، باید همان زمان را با شرایط و رخداد‌های آن موقع در نظر گرفت. بنابراین؛ باید بررسی كرد كه چه حوادثی می‌افتد تا مردم علاقه‌مند به خواندن كتاب می‌شوند.

وی افزود: در گذشته نقش رسانه‌ها در زندگی مردم بسیار كمرنگ بوده و از دهه هفتاد به بعد، تاثیر تكنولوژی‌های جدید بر میزان كتاب و كتاب خوانی مشاهده می‌شود و در دهه نود نیز شبكه‌های فضای مجازی و اجتماعی زمینه‌هایی فراهم كردند كه ارتباطمان با كتاب كمتر شده است.

میرمحمدصادق با بیان اینكه كتاب و كتابخوانی نباید تنها مختص به هفته كتاب باشد، در ادامه گفت: اینكه در طول سال در رسانه‌ها به چه میزان به بحث كتاب و كتاب خوانی پرداخته می‌شود، امری است كه نباید از آن غافل بود.

معاون فرهنگی خانه كتاب و مدیر محتوایی هفته كتاب اضافه كرد: میزان توجه خانواده به امر كتاب از دیگر عواملی است كه بدون شك در میزان علاقه یك فرد به كتاب و كتابخوانی مرتبط است. انسان‌ها از كودكی می‌توانند با كتاب ارتباط برقرار كنند و از 6 ماهگی می‌توان او را با كتاب آشنا كرد.

وی با بیان اینكه رسانه می‌تواند بر خانواده تاثیرگذار باشد، به رادیو گفت‌و‌گو گفت: رسانه‌ها به صورت مویرگی، در تك تك سلول‌های یك خانواده ورود كرده است. به هر حال هر وسیله‌ای كه اختراع می‌شود، هم جنبه مثبت و هم منفی دارد. بنابراین؛ رسانه نیز به همین شكل است و بدون شك كتاب هم به لحاظ كاركرد بی تاثیر از این مسئله نیست.

میرمحمدصادق همچنین عنوان كرد: پرداختن رسانه‌ها اعم از رادیو، تلویزیون به كتاب باید مورد بررسی قرار بگیرد. در تلویزیون تنها شبكه چهار آن هم در ساعت‌های محدود به امر كتاب و كتابخوانی می‌پردازد در حالیكه كتاب را می‌توان به عنوان زیرساخت و پیشران در توسعه به حساب آورد.

معاون فرهنگی خانه كتاب و مدیر محتوایی هفته كتاب در ادامه گفت: با توجه به اینكه ارتباطات فیزیكی ما كمتر شده است، با استفاده از فضای مجازی می‌توانیم به ترویج و معرفی كتاب بپردازیم.

دسترسی سریع