مدیرعامل سازمان تاكسیرانی شهر تهران از راهاندازی سامانههای هوشمند و تشدید نظارت بر تاكسیهای پایتخت جهت افزایش امنیت سفرهای درونشهری خبر داد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، شادی مالكی، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاكسیرانی شهر تهران، به بررسی چالشهای حملونقل درونشهری تهران و نظارت بر فعالیت تاكسیها پرداخت.
مالكی با اشاره به ضرورت اجرای قوانین دقیق و سختگیرانه برای ساماندهی ناوگان حملونقل شهری گفت: بر اساس ماده 31 قانون تخلفات رانندگی و ماده 203 آئیننامه راهنمایی و رانندگی، ساماندهی و نظارت تاكسیها و شركتهای حملونقل مسافر از وظایف شهرداری است و تمامی رانندگان تاكسی موظف به دریافت مجوزهای قانونی و رعایت ضوابط مشخص هستند.
وی در رادیو گفتوگو افزود: برای ارتقای امنیت سفرهای شهری، تمامی ضوابط سختگیرانه از پروانه فعالیت تا احراز هویت و حتی الزامات اخلاقی پیشبینی شده و رعایت این مقررات، تاكسی را به نماد اعتماد شهروندان تبدیل میكند.
مدیرعامل سازمان تاكسیرانی با اشاره به چالشهای رصد و مدیریت تاكسیهای فعال و غیرفعال، از راهاندازی سامانههای هوشمند و اپلیكیشن تاكسی برخط خبر داد و تصریح كرد: نظارت سنتی بر 80 هزار تاكسی پایتخت امكانپذیر نیست و از بهمن سال گذشته، با فعالسازی تاكسی برخط، كنترل هوشمند و آنلاین عملكرد تاكسیها آغاز شده است تا پیمایش و فعالیت هریك به صورت دقیق ثبت و ارزیابی شود.
وی افزود: در فازهای بعدی، تاكسیهای گردشی و بانوان نیز به چرخه سامانه هوشمند وارد خواهند شد، بهنحوی كه ثبت درخواست سفر از منزل تا مقصد برای شهروندان میسر خواهد بود.
مالكی همچنین به اقدامات سازمان برای بازگرداندن تاكسیهای غیرفعال به چرخه خدمت اشاره و گفت: در یك سال گذشته نزدیك به 10 هزار دستگاه تاكسی غیرفعال با پیگیریهای جدی به فعالیت بازگشتهاند و بر اساس برآورد میدانی، بیست درصد به تعداد تاكسیهای خطوط افزوده شده است.
وی با تأكید بر مزایای خدمات حمایتی ویژه تاكسیرانی، از بیمه تكمیلی، تورهای زیارتی، سهمیه سوخت و طرح ترافیك به عنوان مشوقهایی نام برد كه منوط به فعالیت مستمر در سامانه هوشمند شدهاند.
این مقام مسئول به خلأ قانونی برای رصد برخط تاكسیهای اینترنتی و نقش محدود شهرداری اشاره كرد و گفت: در حال حاضر، شهرداری به سامانه نظارتی لحظهای و اطلاعات سفر تاكسیهای شخصی دسترسی ندارد و مسئولیت رصد تخلفات این مجموعهها با اتحادیه كسبوكارهای مجازی است. برای شناسایی راننده مجاز و غیرمجاز نیز به وجود علائم ممیزه و تجهیزات ویژه در بدنه خودروها نیاز است.
مالكی در یك برنامه رادیویی با اشاره به طرحهای نوسازی ناوگان و تلاش برای ارتقای كیفیت سفرهای پایتخت، اظهار امیدواری كرد و گفت: با ادامه روند هوشمندسازی و پیگیریهای قانونی، اعتماد عمومی به ناوگان تاكسیرانی تقویت و امنیت سفرهای درونشهری با كیفیت بیشتری تأمین شود.