اخبار جهان: توسعه حمل‌ونقل ریلی و اجرای طرح‌های هوای پاك

سید كمال‌الدین میرجعفریان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران و رئیس كارگروه اضطرار آلودگی هوا در مورد آخرین جزئیات مربوط به پیشرفت طرح‌های هوای پاك و توسعه حمل‌ونقل عمومی صحبت كرد.

1404/08/28
|
13:40

سید كمال‌الدین میرجعفریان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران و رئیس كارگروه اضطرار آلودگی هوا در مورد آخرین جزئیات مربوط به پیشرفت طرح‌های هوای پاك و توسعه حمل‌ونقل عمومی صحبت كرد.

وی اظهار داشت كه اجرای طرح «كهاب» در جایگاه‌های سوخت یكی از اقدامات اساسی در راستای قانون هوای پاك است. هدف این طرح جلوگیری از انتشار بخارات حاصل از بنزین و بازگرداندن آن به چرخه سوخت است. تاكنون بیش از هفتاد تا هشتاد درصد جایگاه‌های سوخت استان تهران این سامانه را نصب و عملیاتی كرده‌اند.

میرجعفریان گفت كه امیدوار است تا پایان مهلت شش‌ماهه تعیین‌شده، تمامی جایگاه‌ها اجرای كامل طرح را به سرانجام برسانند. در كنار بحث كنترل آلاینده‌ها، توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی با رویكرد انبوه بر به‌ویژه در خطوط ریلی از جمله قطارهای شهری و حومه‌ای در دستور كار جدی استان تهران قرار گرفته است.

وی تأكید كرد كه یكی از چالش‌های مهم پایتخت، ترافیك سنگین ناشی از تردد خودروهای شخصی شهرهای اطراف است. نبود یكپارچگی در مدیریت حمل‌ونقل بین شهر تهران و شهرستان‌های پیرامونی موجب شده انتقال جمعیت از شهرهای اقماری مانند اسلام‌شهر، رباط‌كریم و پرند به تهران بخش قابل‌توجهی از ازدحام و آلودگی را رقم بزند.

میرجعفریان ادامه داد كه در همین راستا، محور تهران به ورامین با پیشرفت فیزیكی بیش از هفتاد تا هشتاد درصد در حال تكمیل است و با بهره‌برداری از زیرگذرها و ایستگاه‌های توقف در مسیر، ظرفیت حمل‌ونقل در این محور تا حدود هشتاد درصد افزایش خواهد یافت.

وی همچنین توسعه خطوط ریلباس و تكمیل زیرساخت‌های توقفگاه‌های بین‌راهی در محورهای اسلام‌شهر و پرند از دیگر برنامه‌هایی است كه با هماهنگی دستگاه‌های مرتبط در حال اجراست.

میرجعفریان خاطرنشان كرد كه بر اساس تجربیات كشورهای توسعه‌یافته، كنترل آلودگی هوا در گرو شناسایی دقیق منابع آلاینده و برنامه‌ریزی جامع با مشاركت همه نهادهای مسئول است. هرگونه اقدام بدون شناخت علمی از منشأ آلودگی‌ها، پراكندگی منابع و رفتارهای ترافیكی شهروندان، نتیجه‌ای پایدار نخواهد داشت.

وی از رفتارهای ترافیكی شهروندان به‌عنوان بخشی از فرهنگ تردد شهری یادكرد و گفت كه متأسفانه درصد بالایی از رانندگان در تهران تك‌سرنشین هستند و از حمل‌ونقل عمومی استفاده نمی‌كنند. تغییر این رفتار نیازمند فرهنگ‌سازی مستمر و توسعه جذاب ناوگان عمومی است تا اعتماد و تمایل مردم برای استفاده از مترو و اتوبوس تقویت شود.

میرجعفریان همچنین درباره برخی طرح‌های حمل‌ونقل خاص نظیر منو ریل گفت كه این طرح در چند سال گذشته موردبررسی قرار گرفت، اما باتوجه‌به ارزیابی‌ها و تجربیات اجرا در استان‌هایی مانند قم و كرمانشاه، هنوز به تعریف واقعی و كاربردی خود نرسیده و در عمل طرح موفقی نبوده است.

وی تأكید كرد كه توسعه حمل‌ونقل عمومی باید متناسب بافرهنگ و شرایط بوم‌شناختی هر منطقه طراحی شود. ازاین‌رو، بهترین گزینه فعلی برای كلان‌شهر تهران و شهرهای اطراف، استفاده از ریلباس‌هاست كه كم‌هزینه‌ترین و سریع‌ترین روش توسعه حمل‌ونقل عمومی محسوب می‌شود.

دسترسی سریع