مدیر طرح CNG كشور گفت: از ابتدای شكلگیری صنعت CNG تاكنون، بیش از 4.3 میلیون خودرو دوگانه سوز تولید یا تبدیل شده كه 3.8 میلیون دستگاه آن فعال است.
به گزارش تحریریه صنعت خبرگزاری صدا و سیما، سید رحمان سالاری در رسانه ملی (رادیو گفتوگو) افزود: با وجود ظرفیت 40 میلیون مترمكعبی جایگاههای CNG، تنها نیمی از این ظرفیت فعال است و توسعه مصرف این سوخت میتواند نقش مهمی در كاهش ناترازی بنزین و صرفهجویی ارزی ایفا كند.
وی با تشریح وضعیت فعلی صنعت CNG گفت: اكنون 2365 جایگاه در كشور فعال است كه توان توزیع روزانه 40 میلیون مترمكعب CNG را دارند، اما توزیع واقعی تنها حدود 16 میلیون مترمكعب است؛ یعنی كمتر از 50 درصد ظرفیت موجود.
سالاری با اشاره به هدفگذاری برنامه هفتم توسعه افزود: سهم CNG در سبد سوخت حملونقل كشور اكنون 11 درصد است و باید تا افق 1407 به 15،7 درصد برسیم تا بخشی از ناترازی بنزین جبران شود. سالاری افزود: از ابتدای شكلگیری صنعت CNG تاكنون بیش از 4.3 میلیون خودرو تولید یا تبدیل شده كه 3.8 میلیون دستگاه آن فعال است.
وی با تأكید بر ابعاد اقتصادی و زیستمحیطی این سوخت ادامه داد: خودروهای CNG سوز تا 20 درصد CO 2 كمتر تولید میكنند و میزان ذرات معلق آنها نزدیك به صفر است. همچنین كیفیت آلایندگی آنها در CO و NOx قابل مقایسه با خودروهای بنزینی نیست. سالاری افزود: فروش هر مترمكعب CNG معادل یك لیتر بنزین است و از ابتدای این صنعت تاكنون مصرف CNG از واردات 120 میلیارد لیتر بنزین جلوگیری كرده كه با نرخ روز معادل 75 میلیارد دلار صرفهجویی ارزی است.
سالاری با اشاره به قیمتگذاری بسیار پایین CNG نسبت به بنزین نیز گفت: هر مترمكعب CNG با قیمت 453 تومان عرضه میشود؛ در حالی كه بنزین سهمیهای 1500 تومان، بنزین آزاد 3000 تومان و نرخ سوم در آینده 5000 تومان خواهد بود. به گفته او، استفاده از CNG میتواند بخشی از هزینههای خانوار را كاهش دهد.
وی درباره دلایل كندی توسعه CNG طی سالهای گذشته افزود: دو عامل اصلی در این موضوع نقش داشت؛ عدم تولید خودروهای CNG سوز از سوی خودروسازان و اختلاف قیمت سوخت. با این حال، بر اساس قراردادهای جدید، تولید 55 هزار خودروی عمومی شامل تاكسی و وانت با موتور CNG در دستور كار قرار گرفته است.
مدیر طرح CNG كشور درباره نوسازی ناوگان موجود نیز گفت: از میان 312 هزار تاكسی موجود در كشور، 280 هزار دستگاه CNG سوز هستند. بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، طرح تعویض مخازن فرسوده اجرا شد و طی یكسال گذشته سیستم سوخت و مخزن 25 هزار تاكسی بهصورت رایگان تعویض و نوسازی شد. وی تأكید كرد هر تاكسی كه وزارت كشور بهعنوان پرخطر معرفی كند، ظرف كمتر از یك هفته و بدون دریافت هزینه نوسازی میشود.
سالاری با رد انتقادات مربوط به نوسازی محدود مخزن افزود: خودرویی كه در حال ارائه خدمات است را نمیتوان رها كرد. وظیفه ما تأمین سوخت ایمن و نوسازی تجهیزات مربوط به CNG است و نوسازی كامل ناوگان در حوزه مسئولیت وزارت كشور قرار دارد.
این مقام مسئول تأكید كرد: توسعه صنعت CNG میتواند هم در كاهش آلایندگی هوای شهرها و هم در كاهش وابستگی كشور به واردات بنزین نقش كلیدی داشته باشد.