شبكه اطلاع رسانی راه دانا: هشدار درباره تكرار بحران آلودگی هوا

عضو تیم كارشناسی بهینه‌سازی فهرست‌سازی رخدادهای پرخطر سازمان جهانی گفت: تا زمانی كه خودروهای قدیمی و پرمصرف همچنان تولید می‌شوند، هیچ تغییری در الگوی آلودگی هوا ایجاد نخواهد شد.

1404/09/12
|
10:55

به گزارش شبكه اطلاع رسانی راه دانا؛مهدی رهنما، عضو تیم كارشناسی بهینه‌سازی فهرست‌سازی رخدادهای پرخطر سازمان جهانی هواشناسی، با تشریح ابعاد نگران‌كننده آلودگی هوا در كشور گفت: بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت، سال گذشته حدود 58 هزار نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند؛ رقمی كه به گفته او معادل از دست رفتن یك عضو در 58 هزار خانواده ایرانی است.

وی همچنین هزینه تحمیل‌شده بر نظام سلامت كشور را حدود 17 میلیارد دلار در سال گذشته عنوان كرد و افزود: این فشار اقتصادی و انسانی نشان می‌دهد كه نمی‌توان به روند فعلی ادامه داد.

رهنما با اشاره به اینكه كشور باید برنامه‌های كوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت را هم‌زمان اجرا كند، تصریح كرد: در كوتاه‌مدت، اقداماتی نظیر تعطیلی مدارس، اجرای طرح زوج و فرد و كاهش تردد شهروندان تنها برای جلوگیری از «بدتر شدن» وضعیت است و نه حل ریشه‌ای مشكل.

به گفته این كارشناس، در بخش میان‌مدت و بلندمدت ضروری است كه حمل‌ونقل عمومی توسعه یابد، كیفیت سوخت ارتقا پیدا كند و تولید خودروهای غیر استاندارد متوقف شود. او تأكید كرد تا زمانی كه خودروهای قدیمی و پرمصرف همچنان تولید می‌شوند، هیچ تغییری در الگوی آلودگی هوا ایجاد نخواهد شد.

رهنما در رادیو گفت‌وگو همچنین درباره ابزارهای پایش آلودگی توضیح داد كه «سیاهه انتشار» در كشور امكان شناسایی دقیق سهم منابع ثابت و متحرك آلاینده‌ها را فراهم كرده و این داده‌ها پایه مدل‌های پیش‌بینی هواشناسی است، به‌گونه‌ای كه می‌توان پیش‌بینی كرد در سه سال آینده كدام نقاط با افزایش غلظت برخی گازها مواجه می‌شوند.

وی درباره اقدامات اجرایی پژوهشگاه هواشناسی نیز گفت سامانه «پیش‌بینی آلودگی هوای 10 كلان‌شهر» به‌روزرسانی شده و اكنون با دقت بالاتر، غلظت گازهای آلاینده را برای 72 ساعت آینده پیش‌بینی و در اختیار نهادهای تصمیم‌ساز قرار می‌دهد. این اطلاعات به گفته او مستقیماً در تصمیمات كمیته شرایط اضطرار آلودگی هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

رهنما در پایان تأكید كرد: هرچند تصمیماتی نظیر كاهش تعداد خودروهای در حال تردد و تعطیلی مدارس می‌تواند از تشدید بحران جلوگیری كند، اما حل مسئله تنها با اصلاح ساختار حمل‌ونقل، سوخت و خودرو امكان‌پذیر است؛ در غیر این صورت، پاییز و زمستان‌های آلوده هر سال تكرار خواهند شد.

دسترسی سریع