خبر فوری: تنها 20 حكم از 220 حكم قانون هوای پاك اجرا شده است

یك‌نماینده مجلس با اشاره به وضعیت آلودگی هوا گفت: تنها 20 حكم از 220 حكم قانون هوای پاك اجرا شده است.

1404/09/12
|
10:50

محمد جواد عسكری رئیس كمیسیون كشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس با اشاره به عدم اجرای كامل قانون هوای پاك اظهار كرد: متأسفانه از مجموع 220 حكم قانونی موجود در قانون هوای پاك تنها 20 حكم به صورت كامل اجرایی و عملیاتی شده است و 60 حكم نیز به صورت ناقص اجرا گردیده كه این آمار نشان دهنده بی توجهی و ضعف عملكرد دستگاه‌های مسئول است.

وی با بیان اینكه سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان ناظر اصلی در این حوزه مسئولیت مستقیم دارد افزود: سازمان محیط زیست باید به عنوان متولی اصلی گزارش‌های شفاف و دقیقی از عملكرد سایر دستگاه‌ها ارائه دهد. ما در كمیسیون كشاورزی بارها این موضوع را پیگیری كرده‌ایم و حتی وزرای مربوطه را برای پاسخگویی فراخوانده‌ایم.

رئیس كمیسیون كشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس در مصاحبه با رادیو گفتگو با اشاره به اینكه فقدان بودجه بهانه‌ای برای عدم اجرای قانون شده است تصریح كرد: بسیاری از دستگاه‌ها كمبود بودجه را دلیل اصلی اجرا نكردن تكالیف قانونی خود می‌دانند اما بررسی‌های ما نشان می‌دهد كه مشكل اصلی نه در بودجه بلكه در ضعف مدیریتی و عدم اولویت دهی به سلامت مردم است. مدیریت صحیح و بهره‌گیری از ظرفیت‌های قانونی موجود می‌تواند بسیاری از موانع را برطرف كند.

وی با اظهار تأسف از وضعیت اسقاط خودروهای فرسوده گفت یكی از تكالیف مهم قانون هوای پاك اسقاط خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است كه متأسفانه در این بخش شاهد عقب ماندگی جدی هستیم وزارت صمت و خودروسازان باید پاسخگوی عملكرد خود در این زمینه باشند چرا كه تردد خودروهای فرسوده سهم عمده‌ای در آلودگی كلان شهرها دارد.

عسكری با تأكید بر عزم جدی مجلس برای نظارت بر اجرای این قانون خاطرنشان كرد: ما با هیچ دستگاهی تعارف نداریم و اگر محرز شود كه ترك فعل یا قصوری صورت گرفته است. پرونده متخلفان را بر اساس ماده 234 آئین نامه داخلی مجلس به قوه قضائیه ارجاع خواهیم داد تا با آنها برخورد قانونی صورت گیرد.

توسعه نامتوازن حمل و نقل شخصی عامل اصلی بحران آلودگی تهران است

در ادامه حسین آخانی استاد دانشگاه و كارشناس محیط زیست با اشاره به ریشه‌های اصلی آلودگی هوای تهران گفت: مشكل آلودگی هوای تهران نه كمبود قانون است و نه فقدان تكنولوژی بلكه مشكل اصلی در رویكرد غلط مدیریت شهری نهفته است كه به جای سرمایه گذاری بر حمل و نقل عمومی كارآمد بودجه‌های كلان شهر را صرف ساخت پل تونل و بزرگراه برای خودروهای شخصی می‌كند.

وی با بیان اینكه تعداد اتوبوس‌های فعال در تهران متناسب با جمعیت این كلان شهر نیست افزود: بر اساس استانداردهای جهانی شهری با جمعیت تهران نیازمند حداقل 9 تا 10 هزار دستگاه اتوبوس فعال است اما آمارهای فعلی نشان می‌دهد كه كمتر از 3 هزار اتوبوس در ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت فعال هستند؛ این یعنی ما مردم را مجبور كرده‌ایم كه برای تردد از خودروهای شخصی استفاده كنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به نقش ذرات معلق كمتر از 2.5 میكرون در آلودگی هوا تصریح كرد منشأ اصلی این ذرات خطرناك نه فقط اگزوز خودروها بلكه سایش لاستیك و لنت ترمز در ترافیك‌های سنگین و همچنین فعالیت‌های عمرانی و ساختمانی بی رویه است. تا زمانی كه شهر را به كارگاه ساختمانی تبدیل كرده‌ایم و اولویت را به تردد خودروهای تك سرنشین می‌دهیم امیدی به بهبود كیفیت هوا نخواهد بود.
وی با اظهار انتقاد از كیفیت سوخت توزیعی در كشور اظهار كرد اگر چه گفته می‌شود كیفیت بنزین و گازوئیل بهبود یافته است اما گزارش‌های میدانی و سنجش‌های مستقل نشان می‌دهد كه همچنان سوخت‌های با گوگرد بالا در حال توزیع است و این سوخت‌ها به موتور خودروها به ویژه خودروهای دیزلی و سنگین آسیب زده و آلایندگی آنها را چندین برابر می‌كند.

آخانی با تأكید بر لزوم پاسخگویی شهرداری تهران گفت: شهرداری تهران به جای فرافكنی و انداختن تقصیر به گردن سایر نهادها باید پاسخ دهد كه چرا در سال‌های اخیر توسعه خطوط مترو و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی با كندی پیش رفته است؟ راه حل آلودگی تهران توسعه حمل و نقل عمومی، پاك ارزان و در دسترس برای همه شهروندان است نه ساخت طبقات دوم بزرگراه‌ها.


دسترسی سریع