جانشین پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به رشد چشمگیر تصادفات موتورسیكلتسواران در پایتخت گفت: آمار حوادث فوتی این افراد در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل 50 درصد افزایش یافت.
به گزارش خبرنگار جامعه دفاعپرس، سرهنگ «جهانشاه بهرامآبادی» جانشین پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به افزایش تخلفات موتورسواران در كلانشهر تهران اظهار داشت: با توجه به حجم بالای تردد موتورسیكلتها، بیشترین تخلفات این دسته از كاربران ترافیكی شامل حركت خلاف جهت، عبور از پیادهرو، ورود به خط ویژه، حمل بار غیرمتعارف و عدم استفاده از كلاه ایمنی است.
وی تأكید كرد كه مأموران پلیس راهور بهطور مستمر با این تخلفات برخورد قانونی میكنند و از موتورسواران خواست قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت كنند تا از بروز حوادث جلوگیری شود.
جانشین پلیس راهور تهران بزرگ افزود: موتورسیكلت وسیلهای دوچرخ و ناایمن است كه با كوچكترین حادثه دچار واژگونی میشود. بنابراین، بیتوجهی به مقررات نهتنها جان راكب و تركنشین را تهدید میكند، بلكه خسارتهای اجتماعی نیز بهدنبال دارد.
سرهنگ بهرامآبادی با هشدار درباره تردد موتورسیكلتها در تونلهای شهری گفت: به دلیل انباشت گازهای آلاینده، این مسیرها برای موتورسواران مناسب نیست. كاهش سطح هوشیاری ناشی از گازگرفتگی در تونلها میتواند منجر به تصادفات فوتی یا جرحی شود.
وی همچنین به تخلف عبور از خط ویژه اشاره كرد و گفت: پلیس راهور در این موارد ضمن برخورد قانونی، موتورسیكلتهای متخلف را بهطور ساعتی توقیف میكند.
جانشین پلیس راهور تهران بزرگ درباره پرخطرترین نقاط تردد موتورسیكلتها بیان داشت: بیشترین تردد در مناطق مركزی شهر، بهویژه میادین و بازارها، مشاهده میشود. وجود ادارات دولتی، بازارها و محدودیتهای طرح ترافیك و كاهش آلودگی هوا باعث شده استفاده از موتورسیكلت در این مناطق بیشتر باشد و همین امر احتمال وقوع حوادث را افزایش میدهد.
وی گفت: ورود موتورسیكلتها به بزرگراهها در ساعات كمترافیك، مانند شبها و روزهای تعطیل، خطرناكتر از سایر معابر شهری است. سرعت بالای خودروها و محدودیت دید در بزرگراهها هیچگونه حاشیه امنی برای موتورسواران باقی نمیگذارد و كوچكترین ضربه میتواند منجر به واژگونی و وقوع حوادث ناگوار شود.
سرهنگ بهرامآبادی با اشاره به آمار تصادفات موتورسیكلتسواران در پایتخت بیان داشت: در هشت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، تصادفات خسارتی 36 درصد، تصادفات جرحی 14 درصد و تصادفات فوتی 50 درصد افزایش یافته است.
وی همچنین در خصوص رده سنی تصادفات فوتی موتورسیكلتسواران از ابتدای سال جاری تا كنون گفت: متأسفانه بسیاری از رانندگان موتورسیكلت درك درستی از خطرات ندارند و به همین دلیل گاهی بیمحابا در سطح شهر تردد میكنند. بر اساس آمارها، عمده قربانیان این حوادث مربوط به قشر جوان در رده سنی 18 تا 35 سال هستند كه حدود 46 درصد از تصادفات فوتی موتورسیكلت سواران را به خود اختصاص دادهاند. از خانوادههای عزیز انتظار داریم نظارت كافی بر رفتارهای جوانان خود داشته باشند تا مانع از قربانی شدن آنان در حوادث رانندگی شوند.
جانشین پلیس راهور تهران بزرگ بر ضرورت استفاده از كلاه ایمنی تأكید كرد و متذكر شد: اگر موتورسواران و ترك نشینان از كلاه ایمنی استفاده كنند، احتمال فوت یا جرح به شدت كاهش مییابد. با این حال، از ابتدای سال جاری تاكنون بیش از یكونیم میلیون مورد تخلف عدم استفاده از كلاه ایمنی ثبت شده است؛ آماری كه نشاندهنده بیتوجهی جدی به ایمنی فردی و اجتماعی است.
وی همچنین از همه موتورسواران خواست برای حفظ جان خود و دیگران، استفاده از كلاه ایمنی را جدی بگیرند.