اتاق اصناف تهران: قیمت تولید داخلی از نمونه قاچاق گران‌تر است

محسن گلستانی، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی تهران با انتقاد از سیاست‌گذاری ضعیف و تأخیر در تأمین مواد اولیه، هشدار داد كه قیمت تمام‌شده تولید داخلی در برخی موارد از نمونه قاچاق خارجی گران‌تر تمام می‌شود و همین امر بازار را به سمت كالای قاچاق سوق می‌دهد.

1404/09/29
|
11:33

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی تهران به تشریح چالش‌های تولیدكنندگان این صنعت پرداخت و هشدار داد قیمت تمام‌شده برخی محصولات داخلی، حتی از نمونه قاچاق مشابه خارجی گران‌تر تمام می‌شود.

گلستانی با بیان اینكه صنف نوشت‌افزار گردش مالی حدود 100 میلیون‌دلاری دارد، تصریح كرد: 60 تا 70 درصد بازار از طریق تولید داخلی تأمین می‌شود؛ اما ما در تولید وابسته به مواد اولیه خارجی هستیم. برای تولید دفتر به كاغذ وارداتی، برای خودكار به جوهر خارجی و برای مداد به چوب وارداتی نیاز داریم.

اصلی‌ترین مشكل را «مداخلات دولت» و «سیاست‌گذاری ضعیف
وی اصلی‌ترین مشكل را «مداخلات دولت» و «سیاست‌گذاری ضعیف» خواند و افزود: «صنف نوشت‌افزار یك صنف فصلی با اوج مصرف از 15 شهریور تا 15 مهر است. مواد اولیه باید زمستان خریداری شود تا در بهار تولید و در شهریور روی پیشخوان باشد، اما در عمل مواد اولیه با تا خیرهای طولانی در گمرك و مراحل اداری، در تیر و مرداد می‌رسد. این خلأ زمانی، انگیزه قاچاق را افزایش می‌دهد.» رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی تهران تأكید كرد: «نمی‌توان فقط گفت جلوی قاچاق را بگیریم، درحالی‌كه تولید داخلی نتواند كالا را به‌موقع تأمین كند. دولت باید درك كند صنف فصلی نیاز به رسیدگی به‌موقع دارد؛ نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب فایده ندارد.»گلستانی در پاسخ به این پرسش كه چرا قیمت محصول داخلی گاهی از نمونه قاچاق گران‌تر است، به تبیین «هزینه‌های پنهان» پرداخت: «تولیدكننده ممكن است دلار مبادله‌ای با نرخ پایین‌تر دریافت كند، اما باید «هزینه فرصت» سرمایه را محاسبه كند. وقتی خط تولید در تابستان به دلیل قطعی برق از 6 روز به 3 روز كاركرد كاهش می‌یابد، هزینه‌های ثابت روی تیراژ كمتر سرشكن شده و قیمت بالا می‌رود. همچنین فاصله زمانی بین خرید مواد اولیه و فروش محصول نهایی (مثلاً دو ماه برای تبدیل كاغذ به دفتر) در شرایط تورمی، هزینه‌های پنهان زیادی ایجاد می‌كند.»



بازارسازی و سلطه ذائقه خارجی

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان نوشت‌افزار و لوازم مهندسی تهران درباره «بازارسازی» و استفاده از طرح‌های ایرانی گفت: «متأسفانه گاهی تولیدكنندگان به دلیل فروش‌نرفتن دفترهای با طرح ایرانی، مجبور می‌شوند جلد آنها را با شخصیت‌های خارجی روز عوض كنند. كار فرهنگی با دستور و بخش‌نامه جواب نمی‌دهد. مشتری كودك است و آنچه برایش مهم است، شخصیت انیمیشنی است كه می‌بیند.»وی از خریدهای دولتی نیز انتقاد و خاطرنشان كرد: «گاهی نهادهای دولتی برای ارسال بسته‌های نوشت‌افزار، به دلیل پایین‌تر بودن قیمت، به سراغ كالای خارجی می‌روند. در سطح كلان خریدهای دولتی از زیر نظر اتحادیه رد نمی‌شود و این موضوع اتفاق می‌افتد.»گلستانی در پایان ضمن پذیرش بخشی از مشكلات ساختاری، تأكید كرد حل معضلات این صنف نیازمند عزم جدی دولتی برای رفع موانع تولید و درك واقعیت‌های بازار است.

دسترسی سریع