تهران-ایرنا- رییس مركز سنجش و پایش كیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: امتحان پایانی دی ماه مبنای اصلی نمره دانش آموزان نیست و بیشتر ارزشیابی تكمیلی معلم از حضور و فعالیت آنها مدنظر است.
به گزارش روز سه شنبه مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، خسرو ساكی در گفت و گویی اظهار داشت: برنامه ریزی در آموزش و پرورش بر اساس مصوباتی كه در ستاد ملی مقابله با كرونا درباره برگزاری حضوری یا غیر حضوری امتحانات و كلاسها تصویب شده است، انجام میشود.
وی با یادآوری به برنامه امتحانات دی ماه، خاطرنشان كرد: طبق آیین نامههای آموزشی برنامه ریزی و تصمیم گیری از یكم تا پایان دی ماه در اختیار مدارس است، اما امسال با توجه به شرایطی كه در آن قرار داریم شیوه نامهای صادر شد تا وحدت رویه و هماهنگی در سطح كشور برای برگزاری امتحانات دی ماه داشته باشیم.
رییس مركز سنجش و پایش كیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش افزود: امتحان دی ماه برای پایههای داخلی یا آزمونهای غیرنهایی به صورت هماهنگ و سراسری برگزار نمیشود و حتی امتحان پایانی این نوبت مبنای اصلی نمره نیست، بلكه بیشتر ارزشیابی تكمیلی كه معلم از شروع دوره تحصیلی تا دی ماه بر اساس حضور و فعالیت دانش آموز انجام داده است، معیار سنجش قرار میگیرد.
ساكی ادامه داد: در واقع نمره پایانی هر فرد یك تركیب از نمره كلاسی و امتحان دی ماه است.
وی در واكنش به انتقادی درباره نامناسب بودن نحوه اطلاع رسانی آموزش و پرورش و سردرگم شدن دانش آموزان گفت: به دلیل متنوع بودن وضعیت شیوع كوید 19 در شهرستانهای مختلف كشور، مبنای خانوادهها باید رسانههای محلی و بومی باشند، چراكه آنها در زمان مناسب، اطلاعات كافی را به هم استانیهای خود رساندهاند.
این مقام مسوول در آموزش و پرورش به ویژگیهای نرم افزار شاد برای برگزاری امتحانات اشاره كرد و گفت: برای دانش آموزان «ربات آزمون ساز» هم پیش بینی شده است كه معلم به آن وارد میشود و آزمونهای تستی و تشریحی را بارگذاری میكند و دانش آموزان همانگونه كه در كلاسهای غیرحضوری شركت میكنند، به سوالات امتحان پاسخ میدهند.
ساكی در پاسخ به سوالی مبنی بر این كه راهكار آموزش و پرورش برای جلوگیری از قطع شدن ارتباط در سامانه شاد چیست، تصریح كرد: نرم افزار شاد یك ابزار است كه از زیرساختهایی مانند اینترنت بهره میبرد پس قطع شدن این سامانه مشكل و در حیطه مدیریت آموزش و پرورش نیست.
وی ادامه داد: تدبیر آموزش و پرورش برای ضرر ناشی از این اختلالات كه به دانش آموزان وارد میشود، تعریف اطلس آموزشی بر مبنای وضعیت مناطق مختلف و دانش آموزان است. بر اساس این اطلس، مدیر مدرسه، دنش آموزان را دسته بندی میكند.
رییس مركز سنجش و پایش كیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش شیوه طبقه بندی دانش آموزان را تشریح كرد و گفت: آن دسته از دانش آموزان كه امكانات دسترسی به اینترنت دارند به صورت غیرحضوری آموزش میبینند و به تبع آن در آزمون آنلاین هم شركت میكنند. مشكلاتی مانند قطعی یا كاهش سرعت اینترنت كه در حین امتحان و كلاس غیرحضوری ایجاد میشود با گروه بندی تا حد زیادی مدیریت شده است.
ساكی تاكید كرد: زیر ساختهای آموزش مجازی از جمله شبكه شاد از نخستین روزهای شیوع ویروس كرونا در آموزش و پرورش فراهم شد و این سرعت عمل قابل تحسین است. شبكه شاد هر ماه در حال كامل شدن است و از روزهای اول بهره برداری پیشرفتهای بسیار زیادی داشته است