پرس شیعه: پذیرش توحید و امامت، ایمن ماندن در دژ مستحكم الهی است

استاد تمام دانشكده الهیات دانشگاه تهران با اشاره به سبك زندگی رضوی، توحید و امامت را از الزامات تقرب الهی و نجات یافتن از عذاب باری تعالی عنوان كرد.

1399/07/29
|
09:03

به گزارش شیعه پرس، منصو ر پهلوان استاد تمام دانشكده الهیات دانشگاه تهران با حضور در برنامه سوفیا از شبكه رادیویی گفت‌وگو در رابطه با سبك زندگی رضوی گفت: سبك زندگی به عنوان لایف استایل انگلیسی اطلاق می‌شود و كسانی كه با جوامع آشنا هستند، قادر به تشخیص سبك‌های زندگی در جوامع مختلف می‌باشند.

وی افزود: در اروپا و آمریكا یك نحوه زندگی و شرق دور به گونه‌ای دیگر زندگی می‌كنند و در كشورهای اسلامی نیز به شكلی دیگر است. پهلوان مادی گرایی در سبك زندگی كشورهای غربی را ناظر بر حصول مال و فعالیتی برای دستیابی به منافع مادی و دلاری عنوان كرد و افزود: سبك زندگی دینی نشانه‌هایی دارد كه آن را نسبت به سایر سبك‌های زندگی متفاوت می‌كند.

پژوهشگر و مؤلف حوزه معرفت و حكمت دینی گفت: مبنای دین بر دو اصل قرار دارد كه اهمیت به سزایی دارد و آن مبدأ و معاد می‌باشد؛ لذا كسی كه به این دو معتقد است، سبك زندگی او با افراد دیگر تفاوت خواهد كرد. این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر خداوند را مبدأ هستی بدانیم، با اتصال به او رابطه‌ای عمیق میان انسان‌ها برقرار خواهد شد. پس وقتی از خدا سخن می‌گوئیم، یك وحدت میان ما پدید می‌آید.

وی یگانگی خداوند را موجب یكرنگی در خلق دانست و تصریح كرد: خداپرستی موجب ارزش گذاری بر حرمت‌های انسانی می‌شود؛ پس اگر خداوند برای ما حرمت دارد و سایرین را نیز مخلوق خدا می‌دانیم، باری تعالی برای ما حرمت می‌یابد.

پهلوان ادامه داد: بسیاری از كسانی كه دارنده ایمان كامل هستند، به هم‌نوعان حرمت می‌گذارند؛ ولو اینكه دارای تفكراتی مخالف باشند و حتی به حیوانات آزار و اذیتی ندارند چون خدا آن‌ها را آفریده است.

استاد تمام دانشكده الهیات دانشگاه تهران اظهار كرد: برای دستیابی به اصول زندگی از دیدگاه امام رضا (ع) باید به اصول دین و اسلام و همانی كه پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) بر آن تاكید داشتند، توجه كنیم.

پهلوان با اشاره به حدیث سلسله الذهب به نقل از امام هشتم (ع) كه در ارض نیشابور در میان انبوهی از دانشمندان از سراسر دنیا مطرح شد، گفت: ایشان فرمودند لااله الی الله حصن خداست و هر كس وارد آن شود، از عذاب من ایمان خواهد بود و این همان چنگ زدن به حلقه توحید و یكتاپرستی و خداشناسی است. [البته امام در ادامه می‌فرمایند؛ شرط و شروط ورود به این دژ مستحكم الهی من –امام شما- هستم كه تأكید مستقیم و شفاف به لزوم پذیرش توحید، در گرو پذیرش امامت دارد].

وی افزود: هر كس در میان ادیان به معنویت و خالقیت معتقد باشد و توحید را در جهان، اصل بداند، طبیعت را خراب نخواهد كرد؛ حیوانات را نخواهد كشت و نباتات را نابود نخواهد كرد.


دسترسی سریع