نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در مصاحبه با رادیو گفتوگو، با اشاره به عزم جدی دو كشور برای توسعه كریدور حملونقل شمال-جنوب، بر ضرورت استفاده كامل از پتانسیلهای دریای كاسپین و تسهیل شرایط برای حضور بخش خصوصی تأكید كرد.
به گزارش جام جم آنلاین از پایگاه خبری - تحلیلی رادیو گفتوگو، مهندس روشنعلی یكتا نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در برنامه «به وقت گفتوگو» با اشاره به ابعاد همكاریهای دریایی ایران و روسیه، دریای كاسپین را دریایی مشترك بین دو كشور خواند و اظهار داشت: ایران پنج بندر فعال در این دریا دارد كه با روسیه ارتباط دارند و در گسترش این ارتباطات نیز تلاش میشود.
وی با بیان وابستگی بیشتر روسیه به دریای كاسپین برای دسترسی به دریاهای آزاد در پی تحولات سیاسی اخیر، افزود: هماكنون حدود 5 میلیون تن كالا سالانه میان ایران و روسیه از طریق این دریا جابجا میشود. این رقم متغیر است، اما ظرفیت توسعه بیشتری دارد.
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه با اشاره به برنامههای ایران برای افزایش ظرفیت تركیبی حملونقل، خاطرنشان كرد: اكثر بنادر روسیه در دهانه رودخانهها قرار دارند، به جز بندر كلاس كه در حال توسعه است. ایران نیز در سمت خود برنامههایی برای افزایش جابجایی كالا دارد.
كریدور شمال-جنوب؛ مسیری استراتژیك برای تجارت منطقهای
یكتا در بخش دیگری از سخنانش در رادیو گفتوگو، به نقش كریدور شمال-جنوب در تجارت دو كشور پرداخت و توضیح داد: این كریدور از چند مسیر زمینی و ریلی استفاده میكند. بخش عمدهای از مسیر زمینی از سمت جمهوری آذربایجان خارج میشود و قسمتی هم از مسیر تركیه استفاده میكند. اما مسیر اصلی ما برای روسیه، از شمال كشور و بنادر امیرآباد، انزلی، آستارا و نوشهر است.
وی با بیان اینكه روسیه نیز همین مسیر را دنبال میكند، از برگزاری اجلاس اخیر كشورهای حاشیه دریای خزر و اعزام گروهی از كارشناسان دریایی برای بررسی نحوه گسترش این مسیر خبر داد و تصریح كرد: به نظر من هنوز از ظرفیت و پتانسیل واقعی دریایی خود استفاده كامل نكردهایم و لازم است حملونقل تركیبی ما فعالتر شود.
این مقام اقتصادی با اشاره به افتتاح راه رشد به بندر كاسپین در سال گذشته، ابراز امیدواری كرد: این مسیر اكنون نمود بیشتری پیدا كرده و هر دو كشور عزم جدی برای توسعه آن دارند تا هم نیازهای دو طرف تأمین شود و هم كشورهای دیگری مانند چین و هند از این مسیر برای دسترسی به روسیه استفاده كنند.
منافع اقتصادی حضور در آبهای بینالمللی
مهندس یكتا در پاسخ به سؤالی درباره منافع اقتصادی افزایش حضور در آبهای بینالمللی، جابجایی كالا و انرژی از طریق دریا را یكی از بهصرفهترین و مؤثرترین روشهای ارتباطی در جهان امروز دانست و گفت: در جنوب كشور ما خلیج فارس وجود دارد كه میتواند راهی مؤثر برای ارتباط كشورهای آسیای میانه، روسیه و اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا با دریاهای آزاد باشد.
وی تأكید كرد: هرچه این مسیرها و كریدورها گسترش یابند، تسهیلات بیشتری برای تجار فراهم میشود و انگیزه سرمایهگذاری و حضور اقتصادی در منطقه افزایش مییابد.
ضرورت بسترسازی برای حضور بخش خصوصی
نایبرئیس اتاق بازرگانی ایران و روسیه در پایان با اشاره به چگونگی بهرهمندی بخش خصوصی ایران از این ظرفیتها، اظهار داشت: بخش خصوصی منتظر است تا ببیند دولت تا چه اندازه حاضر است امور اجرایی را به آنها واگذار كند. در سخن زیاد به این مسأله اشاره میشود، اما در عمل هنوز تسهیلات و بسترهای لازم برای حضور مؤثر بخش خصوصی فراهم نشده است.
وی خاطرنشان كرد: باید زیرساختها فراهم شود تا بخش خصوصی با رغبت وارد سرمایهگذاری شود و جذابیت اقتصادی لازم برای جلب تجار خارجی هم ایجاد گردد.